Minun joulukirjani

Olen viimeisen seitsemän vuoden aikana lukenut saman kirjan aina jouluisin. Päivät, jolloin kirjan luen, vaihtelevat, mutta aina se tulee selattua läpi joulusta toiseen. Tämä kirja on kaikkien aikojen lempikirjani, J.R.R. Tolkienin Hobitti.



Ensimmäisen kerran luin kirjan itse asiassa kesällä 2010 Tove Janssonin kuvituksien kera. Unohdin kirjan, kunnes näin sen joulun 2012 alla kirjakaupassa ja pakotin vanhempani ostamaan sen minulle lahjaksi. Siitä lähtien olen lukenut Hobitin joka joulu takkatulen ääressä suklaata mutustellen – jättäen sen sivujen väliin ruskeita murusia.

Vaikka tarina ei varsinaisesti liity talveen tai jouluun mitenkään, se on syvälle juurtuneiden tapojeni takia minulle joulukirja. Bilbon matka hiljaisesta Konnusta Smaugin vuorelle saa minut jännittämään joka kerta. Lopussa aina itken, vaikka en sitä haluaisi myöntääkään.

Tänä vuonna vietän joulua tottuneesti vanhempieni luona Satakunnasta ja Hobitti pakattiin matkalaukkuun ensimmäisenä. Lukemisen aloitan tänään aatonaattona.

Hyvää joulua ja onnellista uuttavuotta!
Ps. Unelmani olisi joskus ostaa itselleni Hobitin ensimmäinen suomennos Lohikäärmevuori, jossa seikkailee hoppeli Kalpa Kassinen (hobitti Bilbo Reppuli), Kulpsin (Klonkku), Keijukas (Elrond) ja Ukonnuoli (Thorin). Alkuperäinen versio kuitenkin maksaa sata ellei tuhatkin euroa, joten jonkin aikaa sitä varten täytyy säästää.


Kuvat: Wikipedia

Kommentit